Ken je dat gevoel? Je begint vol goede moed aan een naaiproject, met alles keurig klaargelegd op je tafel. Schaar binnen handbereik, spelden, naalden, en je patroon liggen netjes klaar. Maar voor je het weet, lijkt het alsof er een tornado over je naaitafel is gegaan. Je centimeter? Onder een stapel stof. Je bril? Blijkt al die tijd op je hoofd te zitten. Het is in no time een rommeltje. Of beter gezegd: creatieve chaos.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar mijn dagelijks leven is behoorlijk georganiseerd en opgeruimd. Ik houd van een opgeruimd huis, een lege werkplek. Maar zodra ik aan een naaiproject begin? Verandert alles. Dan wordt mijn tafel een slagveld van stoffen, draadjes en patroondelen. En weet je wat? Dat is oké. Een beetje rommel hoort erbij. Maar dat betekent niet dat ik geen overzicht heb.
Orde in de chaos
Hoe rommelig mijn werkplek er ook uitziet, één ding blijft altijd op orde: mijn project administratie. Want wat ik absoluut niet wil, is later denken: “Welke maat heb ik nou gebruikt? Hoeveel keer moest ik dat ene onderdeel nou ook alweerknippen? Of waarom paste die mouw de vorige keer eigenlijk niet?”
Daarom schrijf ik alles wat ik tijdens het naaien ontdek op. Elk patroondeel krijgt een update als ik een aanpassing maak. Welke stof ik heb gebruikt, of ik iets dubbel moest knippen, wat wel of niet werkte – ik schrijf het meteen op. Niet omdat ik zo’n perfectionist ben (ahum), maar omdat ik weet hoe frustrerend het is om alles opnieuw te moeten uitzoeken.
Een herkenbare situatie?
Tijdens mijn naailessen zie ik dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt. Regelmatig hoor ik: “Weet jij nog wat ik vorige keer heb aangepast?”
Natuurlijk help ik waar ik kan, maar eerlijk is eerlijk: mijn geheugen is geen wandelend notitieboekje. En ik weet dat ik niet de enige ben. Want laten we eerlijk zijn, we naaien omdat we van het creatieve proces houden – niet omdat we dol zijn op administratie. Toch?
Mijn oplossing: een naaivriend in boekvorm
Omdat ik weet hoe belangrijk overzicht is, en hoe weinig tijd we vaak hebben om alles bij te houden, ben ik iets gaan maken. Iets dat niet alleen mij, maar ook mijn jou en mijn cursisten kan helpen. Het resultaat? De Naaiwerk Organizer: een compact boekje waarin je alles kwijt kunt wat je tijdens het naaien wilt onthouden.
Het is geen wondermiddel – je moet nog steeds zelf de aantekeningen maken – maar het maakt het proces een stuk eenvoudiger. Je schrijft snel op waar je patroon vandaan komt, welke maat je hebt overgenomen, of je vooraf aanpassingen hebt gedaan en wat je onderweg hebt geleerd. Geen gedoe, geen losse papiertjes die verdwijnen, gewoon alles overzichtelijk op één plek.
Niet perfect, wel praktisch
Toen ik zelf een boekje gebruikte om alles in op te schrijven, merkte ik al snel hoe handig dat is. Niet alleen voor mijn projecten, maar ook om terug te kunnen kijken. Ik zie precies zien waarom een bepaald jurkje wel goed zat of waarom ik dat bij die andere jurk beter anders kan doen. En eerlijk? Het geeft mij heel veel rust. Rommel op tafel, maar overzicht in mijn hoofd.
Mijn cursisten vroegen me dan ook regelmatig hoe doe jij dat? En zo kwam het dat iets wat ik eigenlijk voor mezelf gebruik, ineens een handig hulpmiddel en cadeau werd voor mijn medenaaisters.
Jouw creatieve proces, maar dan makkelijker
Of je nu net begint met naaien of al jaren ervaring hebt, de Naaiwerk Organizer is een handig hulpmiddel. Het helpt je niet alleen om tijd te besparen, maar ook om je creativiteit wat meer ruimte te geven. Want hoe meer overzicht je hebt, hoe minder tijd je kwijt bent aan zoeken of gokken.
Ben je benieuwd? De organizer is nu beschikbaar en als je hem vóór vrijdag 20 december 12.00 uur bestelt, ligt hij hopelijk met een beetje hulp van Post.nl op tijd onder de kerstboom. Een handig cadeau voor jezelf of voor een mede-naaister. Want laten we eerlijk zijn: een beetje extra structuur kan geen kwaad, toch?
Ontdek de Naaiwerk Organizer en maak naaien nóg leuker en makkelijker.