Regelmatig krijg ik berichten die als volgt beginnen: ‘Ik ben bezig met het opzetten van een eigen label, kunt u voor mij patronen maken?’ Hartstikke leuk om te merken dat er meerdere mensen zijn zoals ik die er helemaal vol voor gaan om een eigen bedrijf in de mode te beginnen en mij om hulp vragen. Maar daarna wordt het lastig.
Waarom wordt het lastig?
Ik ga vragen stellen. Wat is je doelgroep? Zijn er al patronen? Hoe moeten de kledingstukken eruitzien? Is er een matentabel? En dan wordt het al snel stil aan de andere kant van de lijn. Want wat begon als een spontaan idee, moet nu worden uitgewerkt en daar stokt het regelmatig.
Nu is er natuurlijk niets mis met een spontaan idee, maar wil ik als patronenmaakster goed voor jou aan de gang kunnen zijn er toch wel een aantal zaken die duidelijk moeten zijn.
Plan van aanpak
Zo is het namelijk handig als je weet wat je plan is. Namelijk waar moet je label voor staan? Welke problemen heeft je klant en wil je oplossen? Wat is je doelgroep? Welke lichaamsmaten(tabel) hoort daar bij? Welke maatvoering hoort daarbij en welke stoffen horen daarbij? En dan heb ik het in dit geval nog niet eens over je ondernemingsplan, je concurrentie onderzoek, gewenste prijsklasse, je SWOT-analyse (strenghts, weaknesses, opportunities, and threats), wettelijke eisen, je merknaam, de productie en je waslabels.
Patronen laten maken
Zoals je in de vorige alinea hebt gelezen is het niet zo simpel als het lijkt. En dit geeft dus ook aan dat als een aantal belangrijke punten niet duidelijk zijn het voor mij als patronenmaakster bijna onmogelijk is om voor jou een goed patroon te maken. Wil je dus geen onnodige kosten maken omdat het e.e.a. niet duidelijk is en goed beslagen ten ijs komen dan kunnen deze tips helpen.
- Werk je idee uit! Dit kan door zelf een tekening te maken of door plaatjes te verzamelen die iemand anders voor je kan samenvoegen tot jou ontwerp. Je hoeft namelijk niet alles zelf te kunnen.
- Maak of laat van je ontwerp een werktekening maken. Een werktekening is een platte tekening waar alle informatie opstaat die er nodig is om het kledingstuk te kunnen maken.
- Bepaal je doelgroep. En de kenmerken van je doelgroep. Dit bepaald namelijk de gewenste fit voor je kleding.
- Maak of laat een lichaamsmatentabel maken passende bij je doelgroep.
- Maak of laat naar aanleiding van je lichaamsmatentabel een matentabel maken.
De patronenmaakster aan de slag
Kijk zo is er gelijk al veel meer duidelijk en is de kans dat ik je verwachtingen kan waarmaken al met 75% gestegen. Wat overigens niet wil zeggen dan ik niet met je meedenk. Oplossingen aandraag, tips en trics aan je doorgeef, maar als het voor jou duidelijk is, is dat het ook voor mij over het algemeen ook. En geloof me het lijkt een hoop werk en veel kosten, echter dit is wel de basis voor je hele label en zal je uiteindelijk kosten besparen.
Succes met het opzetten van je eigen label en ik zie graag je vraag ‘kun je voor mij patronen maken’ tegemoet.
Lfs Linda