Weet jij eigenlijk hoe het kledingstuk wat jij eenvoudigweg bij de kassa afrekent tot stand komt. Bijna niemand kent namelijk het gehele proces wat een kledingstuk aflegt, voordat het in jouw mandje ligt en het met je mee naar huis gaat.
Wat we wel weten?
Behalve dan de beelden die we voorgeschoteld krijgen over de erbarmelijke omstandigheden waaronder sommige van onze kledingstukken gemaakt worden, net als dat we inmiddels ook allemaal wel weten dat de kledingbranche de op één na vervuilendste industrie is. Het feit dat kleding tegenwoordig ontzettend goedkoop is (al beginnen we hier langzaam onze vragen bij te stellen) en maatwerkkleding wordt ervaren als megaduur (maar weten we eigenlijk waarom dit duurder is?).
Bovengenoemde punten mogen natuurlijk absoluut niet vergeten worden en daar mag ook zeker aandacht aan geschonken worden, maar daardoor blijven toch zeker nog veel vragen onbeantwoord. En deze wil ik proberen in een serie blogs te gaan beantwoorden. Vind jij het dus leuk te weten hoe jouw kledingstuk tot stand komt, dan zijn deze blogs voor jou! Maar ook als je denkt dat een eigen label starten gebeurd is na het maken van een aantal schetsen, dan zullen deze blogs je heel veel verheldering geven.
Onderdelen label
In dit blog wil ik je laten zien uit welke onderdelen een modelabel grofweg bestaat. Dit kan zijn als klein private label, maar ook als grootwinkelbedrijf. De schaal is anders, maar de aspecten blijven gelijk.
Grofweg bestaat een modebedrijf uit 4 afdelingen:
- Ontwerp
- Ontwikkeling
- Productie
- Verkoop
Ontwerp
De naam zegt het al. Dit is de afdeling of persoon die bedenkt welke collecties er gemaakt gaan worden en aan welke eisen ze moeten voldoen. Zo opgeschreven klinkt dit heel eenvoudig maar er komt meer bij kijken dan je denkt.
Er moet namelijk besloten worden:
- volgens welk concept er gewerkt gaat worden
- welke kleuren er in de volgende collectie worden gebruikt
- welke materialen de collectie bevat
- uit welke vormen de collectie bestaat
En daarnaast moet de collectie ook nog voldoen aan de voorwaarden van de doelgroep, want anders wordt het niet verkocht en dat is toch het uiteindelijk doel.
Ontwikkeling
De afdeling of persoon van de ontwikkeling draagt zorg voor de eerste uitvoering van de ontworpen collectie. Dit bestaat onder andere uit het maken van patronen, werktekeningen, technische spec sheets en samples.
Waarbij de patronen moeten voldoen aan de matenlijst van de doelgroep, de werktekening een visuele beschrijving is van het kledingstuk (inclusief alle stiksels en fournituren), de technische spec sheets alle informatie bevat die nodig is om het kledingstuk te laten produceren en de samples een real life beeld geven van de collectie.
Productie
Via de productie afdeling wordt er geregeld dat alle verkochte kledingstukken ook daadwerkelijk vermenigvuldigd kunnen worden. Dit betekend dat de productieafdeling moet zorgen dat alle patronen in alle maten beschikbaar zijn, de juiste stoffen zijn besteld, maar ook de juiste hoeveelheden. De juiste garens en overige fournituren zijn besteld en dat dit alles bij de betreffende producent terecht komt zodat deze het kan verveelvoudigen.
Verkoop
En last but not least. De verkoopafdeling. Nadat een sample collectie is vervaardigd gaat de verkoopafdeling aan de slag om de collectie voor te verkopen. Al dan niet aan eigen winkels, franchisewinkels of overige winkels.
Na productie draagt de verkoopafdeling zorg voor de levering van de juiste aantallen naar het juiste bedrijf. Draagt de afdeling bij aan de verkoop middels diverse reclame campagnes, die er voor zorgen dat het product al dan niet in de eigen winkels, franchisewinkels of overige winkels daadwerkelijk verkocht worden. Maar ook dienen zij de na-orders te verwerken of daar waar nodig kledingstukken extra te laten produceren.
Dit is in een notendop een modebedrijf. En zoals reeds eerder gezegd. Bij het ene bedrijf zijn dit afdelingen met meerdere personen en afzetmarkten, terwijl het bij een veel kleiner bedrijf 1 persoon alle taken kan vervullen. Neemt niet weg dat alle onderdelen een belangrijk aspect vormen waar veel beslissingen moeten worden genomen en er over veel zaken wordt nagedacht.
Jouw kledingstuk wat in je real life of virtuele mandje ligt, heeft dus al heel wat afdelingen gezien, processen doorlopen en wellicht kilometers afgelegd voordat jij het kan kopen. Wist jij dit?