Blog 'Ben jij ook zo gek op korting?'

Ben jij ook zo gek op korting?

Afgelopen December werden we doodgegooid met het fenomeen Black Friday. Uber korting op weet ik veel wat. Natuurlijk was het er in de voorgaande jaren ook wel, maar dit jaar had de uit Amerika overgewaaide trend daadwerkelijk voet aan de grond gezet in Nederland.

Gek van die korting

Persoonlijk moet ik zeggen dat ik er tot vervelens toe mee werd geconfronteerd. En dat heb ik steeds vaker. Namelijk ook met de uitverkoop van alles wat je je maar bedenken kunt. Vroeger waren dit vast periodes van een vaste tijdsduur. Terwijl je nu het hele jaar door uitverkoop hebt. Bij mij heeft het tegenwoordig ook een tegenovergesteld effect. Met deze dagen blijf ik vooral uit de buurt van winkels en koop ik dus eigenlijk niets in plaats van meer.

Gevolgen van korting?

Buiten het feit dat Black Friday en kortingen 9 van de 10 keer een sigaar uit eigen doos zijn, ben ik ook van mening dat er een verkeerd beeld wordt neergezet. Zijn wij eigenlijk nog wel gewend om een normale prijs ergens voor te betalen? Want die constante kortingen op alles voor welke gelegenheid dan ook hebben ook gevolgen, die zeker niet altijd wenselijk zijn.

Een aantal van deze gevolgen:

  • Winkels (ook kleine winkeliers) krijgen hun producten nog nauwelijks verkocht als ze geen korting geven of men wacht wel tot de uitverkoop.
  • Klanten gaan er bijna standaard vanuit dat er nog wel ergens een korting te behalen valt en soms probeert men gewoon af te dingen in een winkel.
  • En er ontstaat een verkeerd beeld over prijs.

Geen korting

Persoonlijk geef ik binnen mijn bedrijf eigenlijk geen korting. En dat heeft een aantal redenen. Ik kan namelijk niet zo groot inkopen als grootwinkelbedrijven. Ik hanteer geen torenhoge marges en ik werk voor een uurloon wat bewust is opgebouwd.

Als je groot inkoopt kun je wel eens korting geven, omdat je winst hebt door het grote inkopen.
Heb je hoge marges, dan kan je wel eens korting geven, dan heb je iets minder marges, maar altijd nog meer dan waar je het voor hebt ingekocht.

Korting op uurloon??

Maar aan een uurloon valt mijn inziens niet te tornen. Want in mijn geval staat mijn uurloon, naast kostendekkend ook voor kennis en kunde. En op kennis en kunde kan je geen korting geven. Het is namelijk niet zo dat ik morgen ineens 10% minder kennis en kunde heb, omdat ik jou 10% korting geef. Bij iedere opdracht zet ik mij 100% in en niet ineens maar 90%.

Nu snap ik echt wel dat er een verschil bestaat tussen een grootwinkelbedrijf en een kleine ondernemer of kleine winkelier, maar de klantverwachtingen worden door de vele kortingen op een verkeerde manier beïnvloed.

Wees loyaal koop lokaal

Over het algemeen zegt een prijs bij kleine ondernemers namelijk iets over de kwaliteit en tijd die deze persoon erin heeft gestoken om het desbetreffende product voor jou te maken. En vaak kan dit product ook nog worden aangepast aan de wensen van de koper. Deze extra inspanningen die ondernemers of kleine winkeliers graag voor jullie doen zouden dus eigenlijk beloond moeten worden met een 10% toeslag in plaats van 10% korting, maar dat vragen zij niet omdat deze mensen het zien als service.

Nu is iedereen natuurlijk vrij om te kopen waar we willen kopen en ben ik zeker ook niet degene die jullie kan of mag vertellen wat je wel of niet moet doen. Mijn vraag is vooral of iedereen zich alstublieft wat bewuster wil zijn van prijs. En prijs kwaliteit en dan met name bij kleine ondernemers en winkeliers.

Wil je die kleine ondernemer of winkelier een hart onder de riem steken, wees dan loyaal en koop lokaal!

 

Linda

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *